Get Adobe Flash player

Nyheder

Kalender

 

15 - 22/7

Venølejr

Sted: Venø

 

18 - 20/8

Venskabstræf

Sted: Lintorp

Arrangør: Parafun

 

26/8 - 2/9

Nordic Open & DM PG

Sted: Tolmin, Slovenien

 

Torsdag 24/8

Teori PP2 og PP3

Aerodynamik

 

Torsdag 31/8

Teori PP2 og PP3

Meteorologi

 

Torsdag 7/9

Teori PP2 og PP3

Love & regler

 

Torsdag 14/9

Teori PP2 og PP3

MYB, Menneskelig Ydeevne og Begrænsninger

 

Torsdag 21/9

Teori PP2 og PP3

Materialelære

 

Torsdag 28/9

Teori PP2 og PP3

Praktisk flyvning

Historie

 

Paragliding er en af de mest fantastiske måder for mennesket at flyve på. I denne flyveform er man i direkte fysisk kontakt med det materiel og de naturkræfter, der gør det muligt at flyve.

 

Siden sportens pionertid i slutningen af 1970´erne har sporten udviklet sig fra at være en livsfarlig ekstremsport til i dag at være en meget sikker flyveform, når pilotens uddannelseskrav er opfyldt.

Danmark har ca. 5 eliteflyvere på internationalt niveau, samt ca. 600 piloter på alm. breddeniveau.

 

Paragliding i Danmark er kun tilladt for piloter uddannet under PARAPRO-systemet, der er den internationalt godkendte uddannelse for paragliderpiloter. Paragliderpiloterne i Danmark er alle organiseret under unionen DHPU, hvor alle retningslinier udarbejdes i samarbejde med Trafikstyrelsen (Det tidligere Statens Luftfartsvæsen) Link til DHPU

 

I praksis udøves sporten i fire forskellige hovedformer, nemlig skræntflyvnig, termikflyvning, motorflyvning og acro.

 

Pilotens udstyr er i hovedtræk det samme, men startmetoderne og de naturkræfter / vindtyper der udnyttes i flyvningerne er meget forskellige.

 

I skræntflyvning benyttes pålandsvind der presses opad pga. landskabets form - typisk en skrænt. Starten foregår ved at piloten trækker paraglideren op i vinden som en drage og derefter går roligt ind i løftezonen på skrænten og flyver. Skræntflyvning kan flyves på alle kystskrænter, men foregår altid i overensstemmelse med aftaler indgået med Skov og Naturstyrelsen samt evt. lokale ejerforeninger og grundejere.

 

I termikflyvning udnyttes en anden naturlig vindressource, nemlig de opadgående varmestrømme der dannes af solen og som i højderne danner skyerne. Dette er nøjagtig den samme type flyvning som svæveflyvere benytter sig af. I denne flyvetype skal man op i en vis højde før de opadgående strømme har akkumuleret styrke nok til at løfte et fly eller en paraglider og til dette formål bruger man i Danmark et optræksspil. I bjergområder er der startsteder på bjergene, og danske piloter tager ofte til f.eks Alperne.

 

Termikflyvning kan kun flyves uden for de enkelte lufthavnes TMA-områder eller inden for disse, hvis der er indgået særaftale med lufthavnens kontroltårn om den pågældende flyvning. Kastrup Lufthavns TMA strækker sig over det meste af Sjælland og slutter i vestlig retning omkring Jyderup og Tølløse. Derfor flyver mange Valhalla77 piloter også i PG-Tølløse som har indgået et samarbejde med Tølløse Flyveklub om brug af deres start- og landingsbaner til brug for optræk til termikflyvning.  Link til PG Tølløse

 

Motorflyvning er er en flyveform hvor piloten spænder en motor på ryggen, og på den måde kan flyve uafhængig af termiske eller dynamiske opvinde. Motorflyvning foregår kun i vindstille forhold - oftest om morgenen og om aftenen. Motoren er en 2-taks der yder fra ca. 14-25HK. Den vejer +20kg, og det kræver derfor en god fysik for at kunne starte, idet du skal være i stand til at løbe med motoren plus øvrig udrustning, altså op mod 30kg på ryggen.

 

Acro er en form for "kunstflyvning" hvor piloten flyver med en yderst manøvredygtig vinge, og laver figurer som loop, spin, tumbling, wingower, SAT og andre figurer.